Białystok rusza z największym zamówieniem na autobusy elektryczne w swojej historii. 60 bezemisyjnych pojazdów i 15 ładowarek ma zrewolucjonizować komunikację miejską, zapewniając cichy, komfortowy i ekologiczny transport w całym mieście.
Miasto Białystok ogłosiło przetarg na dostawę aż 60 nowoczesnych autobusów elektrycznych oraz 15 stacjonarnych ładowarek plug-in. To największe dotąd pojedyncze zamówienie taborowe o napędzie bezemisyjnym w historii miasta, obejmujące również kompleksowy pakiet szkoleniowy, systemy informatyczne i pełną infrastrukturę zasilania. Więcej na temat obecnego taboru i umiejscowienia obecnego przetargu w kontekście całości komunikacji miejskiej w Białymstoku pisaliśmy
TUTAJ.
60 elektrobusów na całą sieć miejskąZamówienie dotyczy pojazdów o długości 11,5-12,75 m, z niską podłogą na całej długości i układem drzwi 2-2-2. Każdy autobus musi zapewniać co najmniej 65 miejsc, w tym 28 siedzących, z czego minimum 8 dostępnych z poziomu niskiej podłogi. W pojeździe ma znaleźć się także jedno stanowisko dla wózka.
Baterie o pojemności co najmniej 350 kWh mają zapewniać realny zasięg nie mniejszy niż 350 km – przy temperaturze zewnętrznej –5°C i włączonym ogrzewaniu. Zamawiający nie dopuszcza stosowania jakichkolwiek silników spalinowych, także w roli źródła ciepła.
Zamawiający oczekuje pojazdów w klasycznej, dwukolorowej stylistyce (biały + zielony), wyposażonych w rampy przy drugich drzwiach, nowoczesny system informacji pasażerskiej (tablice, zapowiedzi, LCD), ładowarki USB (min. 2 podwójne gniazda), Wi-Fi i monitoring. Drzwi mają być w pełni sterowalne, z „ciepłym guzikiem” i niezależnym sygnałem otwierania, a wnętrze – klimatyzowane i ogrzewane wyłącznie elektrycznie.
Wymagane są także takie elementy jak podłoga antypoślizgowa, wykładzina dźwiękochłonna, system prekondycjonowania termicznego oraz funkcja przyklęku i podnoszenia pojazdu. Kabina kierowcy musi być zamknięta, izolowana i wyposażona w pełny zestaw ergonomicznych rozwiązań, mikrofon, uchwyty, oświetlenie i radiotelefon.
15 ładowarek i trzy zajezdnieDo zasilania elektrobusów powstanie kompleksowa infrastruktura ładowania: 6 ładowarek jednopunktowych i 9 dwupunktowych, co łącznie pozwoli na jednoczesne podłączenie 24 autobusów. Urządzenia zostaną zainstalowane w trzech zajezdniach – m.in. przy ul. Pomocnej i ul. Składowej – i będą w pełni zintegrowane z systemem monitoringu zużycia energii.
Ładowarki muszą pracować w standardzie CCS Combo 2, oferując maksymalną moc do 150 kW. W przypadku modeli dwustanowiskowych przewidziano automatyczny podział mocy: 1×150 kW lub 2×75 kW w zależności od liczby pojazdów podłączonych jednocześnie. Każda stacja musi umożliwiać pomiar osobno energii wejściowej i wyjściowej, z możliwością lokalnego i zdalnego odczytu danych.
Oczekuje się zgodności z oprogramowaniem typu OCPP 1.6, a także dostępu do zdalnego nadzoru, aktualizacji i danych operacyjnych. Wykonawca odpowiada także za budowę fundamentów i zabezpieczeń przeciwnajazdowych.
Szkolenia i cyfrowe wsparcieW ramach przetargu wykonawca przeszkoli 60 kierowców (z zakresu eco drivingu, obsługi ładowania i sytuacji awaryjnych), 20 techników zaplecza oraz 3 osoby z kadry nadzorczej. Szkolenia muszą odbyć się w Białymstoku, a dostarczone materiały mają być dostępne w formie elektronicznej. Zamawiający przewiduje także termin uzupełniający w okresie gwarancji.
Cały pakiet taborowo-infrastrukturalny ma być dostarczony jako kompletne, zintegrowane rozwiązanie, a do każdego z operatorów białostockich (KPK, KZK, KPKM) trafić mają narzędzia diagnostyczne, klimatyzacyjne i do kalibracji systemów TPMS.
Terminy, kryteria i formalnościTermin składania ofert mija 25 września 2025 r., a oferenci muszą być związani ofertą przez 120 dni. Wadium ustalono na 1 mln zł. Przetarg ma charakter otwarty, a zamawiający dopuszcza oferty wyłącznie od wykonawców gotowych zapewnić dostawę wszystkich elementów łącznie.
O wyborze zadecydują: cena - 60%, parametry techniczno-eksploatacyjne - 20%, warunki gwarancji i serwisu - 20%.
Czas na składanie ofert w przetargu mija 25 września.